Bilkollektivet
bildeling Byutvikling grønn transport Grønne byer Livsstil

Abonner på en bil

By on 10th January 2018

Miljø står ikke øverst på ønskelisten til de som velger bilkollektiv. Likevel er de grønne bilene på god vei inn i bildelingstilbudet. Bra for meg, bra for byen.

For skal du abonnere på en bil, bør du bo i en by. Da er det kort vei til nærmeste bilpool. For vi gidder ikke dersom det krever for mye av oss.
– Våre medlemsundersøkelser viser at økonomi og det praktiske, er det som betyr mest for valget av bildeling. Det miljømessige er en fin bi-effekt av bildeling, som i aller høyeste grad er gjeldende, men kommer litt lenger ned på listen som hovedårsak til valget av bildeling, forklarer markedssjef Haakon Hals i samvirket Bilkollektivet.

El- og hydrogen
Totalt har Bilkollektivet ca. 4500 medlemmer og 6900 brukere, i Oslo, Tromsø, Kristiansand og Stavanger. I Oslo har Bilkollektivet landets største bilpool. Medlemmene deler totalt på 300 biler. Stadig flere av dem er utslippsfrie.
– I disse dager har vi 8 nye Opel Ampera e på vei inn, så straks de er satt i drift om kort tid så vil vi ha totalt 15 fossilfrie biler. De to hydrogenbilene er av typen Toyota Mirai. Vi har som mål å redusere utslippet fra bilparken og alle nye biler er stor sett hybrider eller nullutslippsbiler, sier Hals.

Byene er for trege
Utfordringen hans er at byene fortsatt ikke har fått med seg at bilparken blir grønnere, og at delingsøkonomi er in. De mangler faste parkeringsplasser, ladestasjoner for elbiler og fyllestasjoner for hydrogenbiler. Rekkeviddeangsten hos medlemmene har også gjort sitt.

– Til nå har elbilene vært små med lav rekkevidde. Det fungerer dårlig når storfamilien skal på helgetur til hytta på fjellet. Nå som bilene har fått større rekkevidde merker vi en økt etterspørsel, sier Hals.

Likevel går det sakte med tilretteleggingen av infrastrukturen.
– Verdens miljøhovedstad Oslo utmerker seg med å være bortimot eneste storby i Europa som mangler en offentlig tilrettelegging for bildeling, sier Hals.

Dumt, når undersøkelser viser at én bil i tradisjonell bildeling erstatter mellom 5 og 10 private biler. Samtidig som bildelerne er de beste i klassen på gange, sykkel og kollektivtransport.

Foto: Magnus Edvardsen

Artikkelen er ikke sponset.

TAG
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT