San Francisco
Byutvikling Livet mellom husene Ta byen i bruk

Kaster kjedebutikkene ut av sentrum

By on 19th May 2017

San Francisco satte standarden. Nå er det flere store byer som ikke lenger tillater kjedebutikker i sentrum. Det er nødvendig for å skape gode nabolag.

Sent på 1990-tallet kom det mange gründerbedrifter til San Francisco. Det var dotcom-bølge og framtiden var så lys at de måtte gå med solbriller. Tidligere fattige strøk ble hippe og kule, og nye bygg reiste seg. Så brast bobla, men gründermiljøet besto. Høyteknologi og sosiale medier-boomen hjalp til med fortsatt vekst.
For å bevare små bedrifter i sentrum bestemte lokale myndigheter seg for å stenge kjedebutikkene ute. Lykkelige over å ha skapt gode nabolag med folk i gatene, ønsket de ikke en invasjon av kjeder i kjøpesentre. Small Business Commission støttet en PR-kampanje for å beholde pengebruken i lokale markeder, og bystyret brukte planprosesser for å støtte opp om ideen.

Bye-bye til slentrende sentrum
I en artikkel i The Guardian beskrives det hvordan Bob Dylan for første gang hørte musikken til det som skulle bli The Band på Friar´s Tavern i hjertet av Toronto i 1965. I dag er downtown fullstendig endret. De siste små musikklubbene og boutique´ene forsvant på 1980-tallet. Sentrum domineres av kjeder og innendørs handel i kjøpesentre.
Men kjeder bidrar ikke til god dynamikk i sentrum, mener byrådet i Toronto, som nå vil undersøke hvordan de kan jobbe mot sterile nabolag.
Flere byer i USA og Canada har satt begrensninger for kjedebutikker de siste årene. Noen jobber også med tanken om å øke skatten for sentra som lar lokaler stå tomme på gateplan.
I 2011 demonstrerte folk i Bristol, England, mot at Tesco skulle få åpne sin 32. filial i byen. Politiet måtte tilkalles da det begynte å gå vilt for seg.

På tide å ta byen tilbake
Men er det bare godt? Kjedebutikkene som ble kastet ut av San Francisco har gitt plass til nye, moderne, hippe- og dyre- enkeltbutikker, kafeer og restauranter. Som mange av byens fattige ikke har råd til å benytte seg av. Flere av de store kjedene har også skjønt tegninga, og omformatert seg til å passe inn i konseptet av små  ”uavhengige” butikker. På den måten utgjør de fortsatt en stor konkurranse for de uavhengige. Men trenden er likevel klar. Flere og flere byer er opptatt av hvordan de skal transformere sine beste sentrumsstrøk til noe levelig for flere. Der folk kan handle, jobbe, leke, leve. Ikke bare fungere som et kassa-apparat for multinasjonale selskaper.

Kilder: Wikipedia, The Guardian (Retail Revolution.20.april 2017), San Francisco County

TAG
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT